CLIL TO SUCCEED

ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΗ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ & ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Έχεις κουραστεί από τον κλασικό και ξεπερασμένο τρόπο εκμάθησης αγγλικών και αναζητείς κάτι πρωτοποριακό online;

CLIL to Succeed
CLIL to Succeed

Τι Είναι η CLIL (Content and Language Integrated Learning)

Η CLIL (Content and Language Integrated Learning) είναι μια καινοτόμος, βιωματική μέθοδος διδασκαλίας που εφαρμόζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο στα σύγχρονα μοντέλα εκπαίδευσης.

Πρόκειται, λοιπόν, για μια πρωτοποριακή μέθοδο που στηρίζεται στην ιδεολογία “μέσα απ’ τον κόσμο μαθαίνω τη γλώσσα”.

CLIL Showers & Modular Model

Σε πολλά φροντιστήρια της χώρας μας εφαρμόζονται τα “CLIL Showers” ως ενισχυτικό υλικό των κεφαλαίων του βιβλίου. Πρόκειται για μισάωρα αφιερώματα στη CLIL μέθοδο, κατά τα οποία οι μαθητές αφήνουν τα βιβλία και συνεχίζουν να ασχολούνται με την ίδια ενότητα μέσα από άλλες δραστηριότητες, όπως είναι το τραγούδι, οι χειροτεχνίες και διάφορα παιχνίδια.

Ένας άλλος τρόπος υλοποίησης της CLIL μεθόδου είναι η επιλογή ορισμένων ενοτήτων από συγκεκριμένο μάθημα, οι οποίες θα διδαχθούν μέσω αυτής (Modular Model).

Κανείς όμως μέχρι σήμερα δεν είχε δομήσει ετήσια, αμιγώς CLIL εκπαιδευτικά προγράμματα, κάτι που πρώτο το πρότυπο μας κέντρο έρχεται να εφαρμόσει.

CLIL to Succeed

CLIL TO SUCCEED - Ένα Αμιγώς CLIL Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

Στην Ελλάδα κρατάμε τα ηνία της εφαρμογής της συγκεκριμένης μεθόδου, καθώς είμαστε το μοναδικό σχολείο ξένων γλωσσών που έχει υιοθετήσει αποκλειστικά τη μέθοδο CLIL ως τρόπο εκμάθησης της δεύτερης ξένης γλώσσας!

Χωρίς επιλογή ενοτήτων έναντι κάποιων άλλων και χωρίς χρονικό περιορισμό, όλα μας τα μαθήματα διεξάγονται με τη CLIL.

Γιατί... CLIL TO SUCCEED?

Δεδομένης της μοναδικότητας της μεθόδου CLIL, θελήσαμε να δημιουργήσουμε το διαδικτυακό πρόγραμμα CLIL to Succeed στο σχολικό μας περιβάλλον στο Κορωπί.

Πρόκειται για ετήσια εκπαιδευτικά προγράμματα αγγλικών που θα διεξάγονται αυστηρά μέσω της συγκεκριμένης μεθόδου.

Μηδενίζοντας κάθε απόσταση, τα νέα μας προγράμματα απευθύνονται σε όλους όσους έχουν κουραστεί από τον κλασικό και ξεπερασμένο τρόπο εκμάθησης της δεύτερης γλώσσας, σε όσους θέλουν να δοκιμάσουν πιλοτικά την πρωτοποριακή μας μέθοδο, αλλά και σε εκείνους που επιθυμούν να ενισχύσουν τα ήδη τρέχοντα προγράμματά τους με μια πιο βιωματική τεχνική.

Το CLIL to Succeed είναι ένα πλήρως ανεπτυγμένο, επίσημο πρόγραμμα το οποίο δουλεύει όλες τις δεξιότητες του μαθητή μέσα από το αναρτημένο υλικό.

Το να είναι ένας μαθητής εγγεγραμμένος και σε κάποιο άλλο φροντιστήριο δεν αποτελεί πρόβλημα, αφού με το συμφωνημένο ποσό θα μπορεί να παρακολουθεί κανονικά τα μαθήματα του προγράμματος, τις ώρες και τις μέρες που θα διεξάγονται.

Σκοπός μας είναι μέσα από αυτό το πρόγραμμα να εισάγουμε την Συνδυασμένη Εκμάθηση Επιστημονικού Αντικειμένου και Ξένης Γλώσσας στον ελληνικό εκπαιδευτικό χώρο, να γνωστοποιήσουμε τα οφέλη της δυναμικής αυτής μεθόδου σε όλους τους εν δυνάμει κατακτητές της αγγλικής γλώσσας και να τους αποδείξουμε πόσο ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική μπορεί να γίνει η διαδικασία εκμάθησής της.

CLIL to Succeed

CLIL to Succeed - Συχνές ερωτήσεις

Η διδακτική περίοδος εκπόνησης του προγράμματος CLIL to Succeed ξεκινάει από την 1η του Οκτώβρη και τελειώνει στις 30 Μαΐου. Τα μαθήματα διεξάγονται μία φορά την εβδομάδα και διαρκούν 2 διδακτικές ώρες.

Το πρόγραμμα απευθύνεται στο ευρύ κοινό ολόκληρης της Ελλάδας, ανεξαρτήτως παρακολούθησης ή κάποιου άλλου εκπαιδευτικού προγράμματος.

Καθώς το πρόγραμμα ξεκινάει από τον Οκτώβριο, θα επικοινωνήσουμε μαζί σας τον Ιανουάριο, κατά τον οποίο ξεκινάει ο δεύτερος εκπαιδευτικός κύκλος μαθημάτων μας.

Τα “βιβλία” μας είναι ο κόσμος όλος, σε συνδυασμό με τη χρήση πληθώρας εκπαιδευτικών πηγών και εφαρμογών, στην κορυφή των οποίων βρίσκεται η 3D τεχνολογία του οπτικοακουστικού υλικού που χρησιμοποιούμε.

Όπως και σε κάθε άλλη γλώσσα, διδάσκουμε τη γραμματική. Αυτό που διακρίνει το πρόγραμμα CLIL από τα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι η καινοτομία εκμάθησης της γραμματικής μέσα από την επαφή με την ίδια τη γλώσσα, και όχι μέσα από κανόνες αποστήθισης.

Το CLIL to succeed διεξάγεται σε τμήματα των 10 ατόμων.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος η επικοινωνία γίνεται στην αγγλική γλώσσα. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε πραγματοποιούνται τα μαθήματα αυτά! Για να δώσουμε στο μαθητή το χώρο και το χρόνο που χρειάζεται, ώστε να εξοικειωθεί με τη γλώσσα.

Τα διαδικτυακά μαθήματα CLIL to Succeed πληρούν όλα τα εκπαιδευτικά πρωτόκολλα της online διδασκαλίας. Οι μαθητές αξιολογούνται μέσα από παρουσιάσεις και περιγραφική (ενίοτε και βαθμολογική) μηνιαία ενημέρωση προόδου.

Το περιεχόμενο διαφοροποιείται από τη μια εκπαιδευτική βαθμίδα στην επόμενη. Το Α1 επίπεδο έχει ως κατευθυντήριο άξονά του τη λογοτεχνία και κινείται επάνω στην αφήγηση ιστοριών και ποιημάτων (Story telling). Στο κλίμα της εκάστοτε ιστορίας προσαρμόζεται και το μάθημα.

Στο Α1+ επίπεδο ο μαθητής εισάγεται στο μαγικό κόσμο των ζώων (We… the animals), αποκτώντας γνώσεις για τους καλύτερούς μας φίλους και τις συνήθειές τους.

Σκαρφαλώνοντας στο Α2 επίπεδο, η θεματική ενότητα που διδάσκεται αφορά τον κόσμο μας (We… the Earth). Ο μαθητής έρχεται σε επαφή με τα γεωγραφικά και πολιτιστικά στοιχεία του πλανήτη μας, γνωρίζει τα θαύματα του κόσμου, τις ιστορικές φυσικές καταστροφές και μαθαίνει να αγαπά και να σέβεται το περιβάλλον.

Τέλος, στο επίπεδο της Β1, το αντικείμενο πάνω στο οποίο κινείται το μάθημα είναι οι τέχνες και ο πολιτισμός των λαών (Biz-art destinations). Ανακαλύπτουμε μαζί αξιοσημείωτα έργα της ζωγραφικής, σημαντικά αρχιτεκτονικά επιτεύγματα και μέσω της 3D τεχνολογίας επισκεπτόμαστε εικονικά μουσεία, δίνοντας στο μαθητή τη δυνατότητα να γνωρίσει καλύτερα τους υπόλοιπους πολιτισμούς, να ταξιδέψει σε μέρη που ίσως δεν θα μπορούσε με άλλον τρόπο και να αναπτύξει τη συναισθηματική του νοημοσύνη μέσω της τέχνης.

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι προσφιλές σε όλα τα παιδιά, καθώς δεν έχει βιβλιοκεντρικό χρακτήρα. Η διευρυμένη χρήση τεχνολογικού υλικού και εκπαιδευτικών εφαρμογών πετυχαίνει να μεταγγίσει τη γνώση της νέας γλώσσας εύκολα και αποτελεσματικά.

Στα online μαθήματα CLIL to Succeed οι μαθητές συναινούν εξαρχής στην καταγραφή και ηχογράφηση του μαθήματος. Επομένως, εάν ο μαθητής χάσει κάποιο μάθημα, αυτό θα έχει ήδη καταγραφεί και θα του αποσταλεί μέσω mail.

Όλη η ύλη που καλύφθηκε κατά τη διάρκεια του μαθήματος, καθώς και όσα έχουν ανατεθεί στους μαθητές για την επόμενη φορά αναρτώνται στην πλατφόρμα Edu4schools, τους κωδικούς της οποίας λαμβάνετε με την εγγραφή σας στο σχολείο μας.

Πρώτιστο μέλημα του εκπαιδευτικού προγράμματος CLIL to Succeed του σχολείου μας είναι η ενδυνάμωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων του μαθητή μέσω της αγγλικής γλώσσας.

Σε συνδυασμό με οποιοδήποτε άλλο πρόγραμμα μπορεί να παρακολουθεί, ενισχύονται οι δεξιότητές του, οξύνεται η κριτική του σκέψη και ταυτόχρονα αυξάνεται η αυτοπεποίθησή του στη χρήση της ξένης γλώσσας.

Ο μαθητής θέτει σε λειτουργία όλους τους πιθανούς στοχαστικούς και μαθησιακούς τρόπους, διαμορφώνοντας έτσι το δικό του προσωπικό μηχανισμό σκέψης.

Τέλος, έχει αποδειχθεί ότι η μέθοδος CLIL συνδέεται άμεσα με τα 6 Cs της εκπαίδευσης, δεξιότητες που έχουν εισαχθεί σε όλες τις τάξεις από τους εκπαιδευτικούς παγκοσμίως.

Μέθοδος CLIL - Επιπλέον Πληροφορίες

Η Συνδυασμένη Εκμάθηση Επιστημονικού Αντικειμένου και Ξένης Γλώσσας (CLIL) πραγματώνεται ήδη από την A έως και την D Senior (επίπεδο Β1). Από το επίπεδο του Β2 κι έπειτα το CLIL αντικαθίσταται από το DL (Deeper Learning).

Καλύπτει μια ευρεία θεματική ενότητα που περιλαμβάνει τόσο σχολικά θέματα, όσο και παγκόσμια. Μέσα από τη γενικότερη διαπαιδαγώγηση του μαθητή και την παροχή σφαιρικών γνώσεων σε αυτόν, επιτυγχάνεται η ολοκληρωμένη εκμάθηση της δεύτερης γλώσσας σε γραμματικό, λεξιλογικό και επικοινωνιακό επίπεδο.

Ξεκινώντας από τα πρώτα βήματα στην αγγλική γλώσσα με το “Story telling” στην A Senior, το μάθημα κινείται πάνω σε μια ιστορία, σε έντυπη συνήθως μορφή, που έχει επιλεγεί απ’ το εκάστοτε τμήμα, προσαρμόζοντας και το περιβάλλον της τάξης σε αυτό της ιστορίας (χαμηλά φώτα, μουσική στο background κλπ).

Συνεχίζοντας στη B Senior με το “We… the animals”, ο μαθητής αποκτά γνώσεις για τους καλύτερούς μας φίλους, τα ζώα, τις συνήθειές τους και το τρόπο ζωής τους.

Στη C Senior το θέμα που διδάσκεται είναι ο πλανήτης μας, η Γη. Με άξονα το “We… the Earth” ο μαθητής μαθαίνει να αγαπά και να σέβεται τον κόσμο και τη φύση γύρω του, να φροντίζει το περιβάλλον και να αναγνωρίζει τις πηγές ενέργειας.

Τέλος, στο επίπεδο της D Senior, με τους “Biz-art destinations”, έρχεται πιο κοντά στη τέχνη και στον πολιτισμό κάθε λαού και κάθε εποχής. Γνωρίζει περίφημους καλλιτέχνες, από ζωγράφους με τα έργα τέχνης τους, μέχρι ποιητές και σεναριογράφους. Αντιλαμβάνεται την αξία της τέχνης στη ζωή του ανθρώπου και διακρίνει το στίγμα που αυτή αφήνει σε κάθε περίοδο.

Ο στόχος της CLIL μεθόδου είναι βαθύτερος και πιο σύνθετος από τη στείρα γνώση μιας ξένης γλώσσας. Αποσκοπεί αφενός στην απόκτηση νέων γνώσεων στην εκάστοτε θεματική ενότητα κι αφετέρου στην οικειοποίηση και τη βελτίωση της συγκεκριμένης γλώσσας.

Τα πλεονεκτήματά της είναι ουκ ολίγα και αδιαμφισβήτητα σε σύγκριση με τις παρωχημένες διδακτικές μεθόδους.

Διεγείρεται η επιθυμία του μαθητή να ψάξει όλους τους πιθανούς στοχαστικούς και μαθησιακούς του τρόπους και να τους θέσει σε λειτουργία με σκοπό την κατασκευή ενός δικού του, προσωπικού μηχανισμού σκέψης.

Παράλληλα, αφυπνίζονται τα κίνητρα και το ενδιαφέρον του για την κατάκτηση της νέας γλώσσας.

Η γλωσσική, μαθησιακή, πολιτισμική και γνωσιολογική του διάπλαση αναπτύσσεται σε τέτοιο βαθμό ώστε να διαμορφώνεται αντίστοιχα κι ο τρόπος που αντιλαμβάνεται τα πράγματα γύρω του.

Το λεξιλόγιο και η γραμματική γίνονται κτήμα του μαθητή μέσα από τα άκρως παραστατικά και διαδραστικά μαθήματα, καθώς έχουν σημειωθεί βελτιωμένες επιδόσεις στην παραγωγή και κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου, στη χρήση εξειδικευμένου λεξιλογίου και στην αυξημένη επικοινωνιακή ικανότητα της ξένης γλώσσας.

Ταυτόχρονα, ενισχύονται τα soft & presentation skills του, η άνεσή του να εκφράζεται περιφραστικά, μπουστάρεται η αυτοπεποίθησή του και η άνεση διατύπωσης προσωπικών απόψεων και ιδεών.

Γενικότερα, διαμορφώνεται μια δυναμική προσωπικότητα που μπορεί εύκολα να συμμετάσχει σε μια ομάδα, να εισακουστεί, να εργαστεί συνεργατικά και να προσφέρει ό,τι καλύτερο έχει για το βέλτιστο αποτέλεσμα.

Έτσι, φτάνουμε στο συμπέρασμα ότι η μέθοδος  CLIL συνδέεται άρρηκτα με τα 6 Cs της εκπαίδευσης, δεξιότητες γνωστές στους πάσης φύσεως εκπαιδευτικούς, τις οποίες έχουν εισάγει στις τάξεις τους παγκοσμίως:

Critical Thinking (Κριτική Σκέψη)

Collaboration (Συνεργατικότητα)

Communication (Επικοινωνία)

Creativity (Δημιουργικότητα)

Citizenship/Culture (Ιθαγένεια/Πολιτισμός)

Character Education/Connectivity (Εκπαίδευση Χαρακτήρων/ Συνδεσιμότητα)

Οι μέθοδοι CLIL, DL αλλά και το project είναι τα εφόδια των καθηγητών του σχολείου μας που το διακρίνουν από τα υπόλοιπα.

Η περάτωση των μαθημάτων, σε αντίθεση με ένα συνηθισμένο σχολείο ξένων γλωσσών δεν έχει βιβλιοκεντρικό άξονα, αλλά γίνεται ευρεία χρήση όλων των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων.

Ο μαθητής παρακολουθεί ντοκιμαντέρ και επιμορφωτικά βίντεο, πάντα αντίστοιχα της κάθε θεματικής ενότητας, μέσα από τα οποία μορφώνεται και κατακτά τη γλώσσα.

Γίνεται “εκμετάλλευση” (με την καλή έννοια) διάφορων και σύγχρονων εφαρμογών εν όψει παιχνιδιών σε συνδυασμό με τη γνώση.

Αντλείται περιεχόμενο από ποικίλες εξωτερικές πηγές (κινηματογράφος, εικαστικά, λογοτεχνία), με σκοπό να χρησιμοποιηθεί προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ο μαθητής παρατηρεί τη γλώσσα μέσα από τους διαλόγους μιας ταινίας με ορισμένο μήνυμα (π.χ. anti-bullying), την ελαστικότητα και την προσαρμοστικότητά της στις ανάλογες συνθήκες και στο συγκεκριμένο περικείμενο, την ηχηρότητα και τη βαρύτητα μερικών λέξεων έναντι κάποιων άλλων.

Επίσης, διακρίνει την εξέλιξη και την πλαστικότητά της διαβάζοντας ένα λογοτεχνικό απόσπασμα του 17ου αιώνα, αντιπαραβάλλοντάς το με πιο σύγχρονες γραφές του 20ου αιώνα.

Ύστερα από τη θέαση ενός έργου τέχνης όπως είναι η Guernica του Πικάσο ή ενός κτίσματος-σταθμό στην αρχιτεκτονική εξέλιξη των πολιτισμών (π.χ. Notre Dame), ο μαθητής ανακαλύπτει το χώρο της τέχνης, αντιλαμβάνεται το ενδιαφέρον του γι’ αυτή και αρχίζει να ξεδιπλώνει την καινούρια πτυχή του εαυτού του, διανθίζοντας παράλληλα το ήδη αποκτημένο λεξιλόγιό του.

Το έτερον ήμισυ της μεθόδου CLIL στο σχολείο μας δεν είναι άλλο παρά το VR (Virtual Reality)! Όπως προαναφέρθηκε, όλα μας τα μαθήματα διεξάγονται μέσω μιας γκάμας τεχνολογικών μέσων, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται η εικονική πραγματικότητα!

Διαθέτουμε μια άρτια εφοδιασμένη αίθουσα, ειδικά για τις προβολές VR, επανδρωμένη με τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό.

Μέσα από τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας ο μαθητής δύναται να ταξιδέψει σε μέρη, ακόμα και σε εποχές, που ίσως, δια ζώσης, να μην του δοθεί ποτέ η ευκαιρία να γνωρίσει.

Ο καθηγητής είναι αυτός που έχει πάντα τον έλεγχο της προβολής και μπορεί να κεντρίσει και να διατηρήσει το ενδιαφέρον του μαθητή στα σημεία που αυτός επιθυμεί.

Επίσης, γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την ακριβή και πλήρη εικόνα που “τρέχει” στα γυαλιά του μαθητή (POV: Point Of View), δυνατότητα που του την παρέχει το Real-time headset view.

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος μέσω VR τα headsets παραμένουν “κλειδωμένα”, με απενεργοποιημένες τις λειτουργίες των κουμπιών, βεβαιώνοντας ότι ο μαθητής παραμένει προσηλωμένος στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, υπό το βλέμμα του καθηγητή.

Ύστερα από κάθε χρήση, ο εξοπλισμός απολυμαίνεται, φορτίζεται και διατηρείται στις κατάλληλες θήκες, ώστε να είναι έτοιμος να προσφέρει εκ νέου ένα καινούριο ταξίδι στο χωροχρόνο.

Όσον αφορά στα διαδικτυακά προγράμματα CLIL, τη θέση του VR έρχεται να καλύψει η 3D τεχνολογία στο οπτικοακουστικό υλικό που χρησιμοποιείται. Τα 3D videos είναι άκρως ζωντανά και παραστατικά, καθώς πετυχαίνουν, σε συνδυασμό με τη γνώση, να προσφέρουν μια πανοραμική και σφαιρική εικόνα στο μαθητή, η οποία θα τον βοηθήσει να αντιληφθεί και να κατανοήσει την νέα πληροφορία πιο εύκολα.

The most dangerous phrase in the language is “weve always done it this way”

Grace Hopper (1906 – 1992)

American computer scientist and United States Navy rear admiral

CLIL TO SUCCEED

Το σύγχρονο μοντέλο εκπαίδευσης

Απόκτησε δεξιότητες για μια ζωή, μέσα από το πρωτοπόρο πρόγραμμα CLIL TO SUCCEED

Joining the program is just a click away!

CLIL to Succeed

Μέθοδος CLIL: Ενοποιημένη Εκμάθηση Περιεχομένου και Γλώσσας

Μέθοδος CLIL

Η μέθοδος CLIL (Content and Language Integrated Learning – Συνδυασμένη Εκμάθηση Επιστημονικού Αντικειμένου και Ξένης Γλώσσας) είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση που πρωταγωνιστεί στην Ευρώπη και αφορά στην εκμάθηση διαφόρων σχολικών θεμάτων ή θεματικών ενοτήτων μέσω κάποιας ξένης γλώσσας.

Ο στόχος της μεθόδου CLIL είναι διπλός: αφενός η απόκτηση γνώσεων στο συγκεκριμένο μάθημα, θέμα ή γνωσιολογικό πεδίο και αφετέρου η βελτίωση και οικειοποίηση μιας ξένης γλώσσας.

Το συγκεκριμένο είδος διδασκαλίας συχνά αναφέρεται και ως διδασκαλία διπλής εστίασης (dual-focused teaching).

Η πρωτοποριακή αυτή μέθοδος έχει οδηγήσει στην διαμόρφωση ενός εξειδικευμένου προγράμματος διδασκαλίας, η δομή του οποίου ορίζεται σε 4 βασικά σημεία:

Το περιεχόμενο (Content): Το γνωστικό αντικείμενο, χωρισμένο σε διδακτικές ενότητες, διδάσκεται στο μαθητή ενώ παράλληλα αποκτά νέες γνώσεις και δεξιότητες που τον βοηθούν να συλλάβει καλύτερα το περιεχόμενο του.

Επικοινωνία (Communication): Εκμάθηση της ξένης γλώσσας για να επιτευχθεί η κατανόηση του περιεχομένου και η ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων της.

Γνώση (Cognition): Δημιουργία ερεθισμάτων με αποτέλεσμα την πυροδότηση της δημιουργικότητας, της αναλυτικής – κριτικής σκέψης και των συναισθηματικών δεξιοτήτων.

Πολιτισμός (Culture): Δημιουργία προσωπικής σχέσης με την πολυγλωσσική κουλτούρα, η οποία λειτουργεί ως ερέθισμα για την διεύρυνση των πεποιθήσεων, το ενδιαφέρον και την αποδοχή της διαφορετικότητας και της πολυπολιτισμικότητας.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ CLIL

Τα οφέλη της μεθόδου CLIL είναι αδιαμφισβήτητα και παρατηρούνται σε πολλά και διαφορετικά πεδία.

Η γλωσσική, πολιτισμική, μαθησιακή και γνωσιολογική διάπλαση των μαθητών αναπτύσσεται με τόσο ακέραιο τρόπο που παρουσιάζουν ριζικές διαφορές στη σύλληψη και στην αντίληψη σε σχέση με μαθητές, στους οποίους δεν εφαρμόστηκε η συγκεκριμένη εκπαιδευτική μέθοδος.


Μέθοδος CLIL & γλωσσικός τομέας

Ο εκπαιδευτικός τομέας που βελτιώνεται εξαιρετικά είναι φυσικά ο γλωσσικός.

Οι έρευνες των Ruiz De Zarobe, Lasagabaster, Dobson et al., διαπίστωσαν ότι οι μαθητές των τάξεων CLIL σημείωσαν σημαντικά καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τους μαθητές των μη-CLIL τάξεων:

•  στην παραγωγή του γραπτού και στην κατανόηση του προφορικού λόγου,

•  στη χρήση εξειδικευμένου λεξιλογίου και

•  στην αυξημένη επικοινωνιακή ικανότητα της ξένης γλώσσας

παρ’ όλες τις διαφορές εφαρμογής της μεθόδου από χώρα σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επισημάνθηκε επίσης:

• αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των μαθητών στην τάξη,

• βελτίωση της ικανότητας έκφρασης όχι μόνο μονολεκτικά αλλά κυρίως περιφραστικά,

• αύξηση της δημιουργίας ομάδων εργασίας, συμμετοχής σε πειράματα, αλλά και διατύπωσης νέων ιδεών και απόψεων.


Μέθοδος CLIL & γνωσιολογικός τομέας

Εκτός, όμως, από τον γλωσσικό τομέα, παρατηρήθηκε πολύ σημαντική βελτίωση και στον γνωσιολογικό.

Το επίπεδο απόδοσης των μαθητών των τάξεων CLIL σε θέματα που αφορούσαν στο περιεχόμενο της μάθησης, όχι μόνο δεν ήταν αρνητικό, αλλά μπορούσαν να πετύχουν το ίδιο καλά ή και καλύτερα αποτελέσματα από τους μαθητές των τάξεων μη-CLIL.

Οι μαθητές ήταν σε θέση να ανταποκριθούν σε θέματα και ιδιαιτερότητες του περιεχομένου, χρησιμοποιώντας την ανάλυση και τη σύνθεση, καθώς και στρατηγικές σκέψεις που δηλώνουν κριτική ικανότητα.

Η μέθοδος CLIL, μέσω της καθοδηγούμενης ανακάλυψης της γνώσης, ενισχύει την γνωστική ανάπτυξη και τις ατομικές στρατηγικές μάθησης, καθιστώντας τη γλώσσα ως ένα από τα βασικά εργαλεία για τη μάθηση.

Οι ευκαιρίες μελέτης του αντικειμένου από διαφορετικές οπτικές γωνίες, η επεξεργασία πληροφοριών σε δυο διαφορετικά γλωσσικά συστήματα, η πρόσβαση σε περισσότερες πηγές μάθησης και οι ευκαιρίες μελέτης του αντικειμένου με ποικίλους τρόπους όπως με την μορφή projects, ομαδικών ερευνών, πειραμάτων δημιουργούν ιδανικές συνθήκες εκμάθησης και κατανόησης κάθε περιεχομένου.

Θετικό και πολύ σημαντικό αποτέλεσμα των τεχνικών αυτών εκμάθησης είναι η ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων.

Το γεγονός αυτό αυξάνει την αντίληψη των παιδιών όχι μόνο για τη ξένη ή τη μητρική τους γλώσσα αλλά και για τον ίδιο τον μηχανισμό λειτουργίας των δύο αυτών γλωσσικών συστημάτων.

Η πρόσβαση που κερδίζουν στο βάθος των πραγμάτων τους δημιουργεί μία ακόμη πιο ουσιαστική αντίληψη για το ρόλο και τη χρήση των γλωσσών στον κόσμο.

Η επίγνωση της πολυγλωσσικότητας αλλά κυρίως η εμπειρία της σε τόσο μικρή ηλικία είναι ένα ανεκτίμητο εφόδιο για την μετέπειτα πορεία τους καθώς ανοίγει τον δρόμο για την αποδοχή κάθε τι διαφορετικού και τα προετοιμάζει για έναν κόσμο που κυριαρχεί η παγκοσμιοποίηση.

Η μέθοδος CLIL έχει να προσφέρει πολλά και από την μαθησιακή σκοπιά:

• Προκαλεί τον μαθητή να διερευνήσει και να δοκιμάσει κάθε δυνατό τρόπο σκέψης και εκμάθησης ώστε να δημιουργήσει το δικό του προσωπικό μηχανισμό,

• Ξυπνάει τα κίνητρα και το ενδιαφέρον του λόγω της διαφοροποιημένης και πρωτοποριακής μεθοδολογίας, την οποία ακολουθεί και

δημιουργεί έναν σκοπό στην εκμάθηση ξένων γλωσσών και δεν μετατοπίζει χρονικά τη χρήση της γλώσσας και την ικανοποίηση που νιώθει ο μαθητής από την άμεση αξιοποίηση των γνώσεων του.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ PRO-CLIL

Το πρόγραμμα PRO-CLIL αποτελεί την πρώτη οργανωμένη εφαρμογή της μεθόδου στην Κύπρο και χρηματοδοτείται από την ΕΕ μέσω του προγράμματος Comenius 2.1.

Οι γενικοί στόχοι του προγράμματος είναι οι εξής:

α) Να ερευνηθούν οι αντιλήψεις και οι απόψεις των μαθητών, των δασκάλων, των γονέων, διευθυντών και επιθεωρητών έναντι του CLIL,

β) να επιτευχθεί γνωριμία του εκπαιδευτικού κόσμου και του ευρύτερου κοινού με την προσέγγιση CLIL και τα πιθανά οφέλη της για την εκπαίδευση,

γ) να ερευνηθούν διάφορα μοντέλα εφαρμογών του CLIL, να εντοπιστούν πιθανά προβλήματα στην εφαρμογή του CLIL και να εντοπιστούν τρόποι αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων,

δ) να εντοπιστούν καλές πρακτικές ως προς την εφαρμογή του CLIL,

ε) να αναπτυχθούν κατάλληλα υλικά διδασκαλίας και

στ) να ερευνηθεί η αποτελεσματικότητα της προσέγγισης.

Το πρόγραμμα εφαρμόζεται πιλοτικά σε 5 νηπιαγωγεία και 10 δημοτικά σχολεία σε αστικές και αγροτικές περιοχές.

ΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΟΝΤΕΛΑ CLIL ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Στην Ευρώπη και σε άλλα μέρη του κόσμου υπάρχουν πολλά και διαφορετικά μοντέλα CLIL, τα οποία διαφοροποιούνται με βάση διάφορες παραμέτρους, όπως ο χρόνος ο οποίος αφιερώνεται στη διδασκαλία μέσω CLIL, η συχνότητα των μαθημάτων μέσω CLIL, το μέρος της διδακτέας ύλης ο οποίος παρουσιάζεται μέσω CLIL κ.λπ.

Τα 3 μοντέλα που εφαρμόζονται στο πιλοτικό πρόγραμμα PRO-CLIL είναι τα εξής:

Γλωσσικά ντους (CLIL showers): Το μοντέλο αυτό εφαρμόζει την προσέγγιση CLIL σε μικρά χρονικά διαστήματα όπως 20-30 λεπτά, 2 ή 3 φορές τη βδομάδα. Κατά τη διάρκεια των γλωσσικών «ντους» τα παιδιά συνεχίζουν να ασχολούνται με τη θεματική ενότητα της βδομάδας (π.χ. φρούτα, βιβλία, εποχές) αλλά ασχολούνται με δραστηριότητες στη ξένη γλώσσα όπως τραγούδια, παιχνίδια, ιστορίες, χειροτεχνίες, κ.λπ.

CLIL σε συγκεκριμένες ενότητες κάποιου σχολικού μαθήματος (modular model): Αυτό το μοντέλο εφαρμόζει τη προσέγγιση CLIL μέσα από τη διδασκαλία επιλεγμένων ενοτήτων ενός συγκεκριμένου σχολικού μαθήματος. Μπορεί για παράδειγμα μέσα στα πλαίσια της Επιστήμης ή της Φυσικής Αγωγής να επιλεχθούν κάποιες ενότητες οι οποίες προσφέρονται και να διδαχθούν μέσω της ξένης γλώσσας.

CLIL μέσω συγκεκριμένων σχολικών μαθημάτων: Αυτό το μοντέλο επιλέγει συγκεκριμένα σχολικά μαθήματα (π.χ. Επιστήμη, Σχεδιασμό και Τεχνολογία), τα οποία διδάσκονται καθ’όλη τη διάρκεια της χρονιάς μέσω της ξένης γλώσσας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ CLIL


Εκπαιδευτικοί & μαθητές

Οι απαιτήσεις της προετοιμασίας του μαθήματος και της εύρεσης υλικού είναι αυξημένες σε σχέση με τον προγενέστερο τύπο διδασκαλίας.

Παρ’ όλα αυτά, οι εκπαιδευτικοί βρίσκουν την εμπλοκή τους σε αυτήν τη διαδικασία θετική γιατί βλέπουν αποτελέσματα από την εφαρμογή της προσέγγισης. Μετά από την πρώτη εισαγωγική περίοδο, παρατήρησαν ότι οι μαθητές τους κατανοούν με ευκολία τα μαθήματα και ότι μπορούν να ανταποκρίνονται σε αυτά πιο εύκολα.

Επίσης, ενώ στα αρχικά στάδια πολλά παιδιά είχαν αναπτύξει ικανότητες κατανόησης, μετά προχώρησαν και σε ανάπτυξη παραγωγής λόγου.

Παρατήρησαν, ακόμη, ότι οι στόχοι για το συγκεκριμένο μάθημα το οποίο διδάσκουν μέσω CLIL επιτυγχάνονται από τα παιδιά.

Το πιο σημαντικό, όμως, γεγονός που αξίζει να αναφέρουμε, είναι η αγάπη και ο ενθουσιασμός που δείχνουν τα παιδιά για τα μαθήματα μέσω της CLIL καθώς και το αυξημένο ενδιαφέρον για την εκμάθηση ξένων γλωσσών.

Τέλος, τα μαθήματα που γίνονται μέσω CLIL έχουν γίνει εύκολα αποδεκτά από τους μαθητές, οι οποίοι τα αντιμετωπίζουν σαν ένα συνηθισμένο μέρος του σχολικού προγράμματος.

Όλοι σχεδόν οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν την εφαρμογή του προγράμματος και την επόμενη χρονιά.

Όλοι επιδεικνύουν μεγάλο ενδιαφέρον και επιθυμία για επέκταση και θεσμοποίηση της εφαρμογής του CLIL.


Γονείς

Ενδιαφέρον και ενθουσιασμός φαίνεται να υπάρχει και από την πλευρά των γονιών.

Στην αρχή του προγράμματος κάποιοι είχαν ανησυχίες, τις οποίες εκφράσανε στους συντονιστές του προγράμματος και τους εκπαιδευτικούς.

Σύντομα, όμως, καθησυχάστηκαν.

Η προσέγγιση CLIL φαίνεται να γίνεται αποδεκτή από τους γονείς, οι οποίοι και ζητούν τη συνέχιση της εφαρμογής του προγράμματος.


Εκπαιδευτικοί Λειτουργοί

Όσοι εκπαιδευτικοί λειτουργοί ρωτήθηκαν για τις απόψεις τους μέχρι τώρα, ανέφεραν την ικανοποίησή τους σχετικά με την πρόοδο του προγράμματος και συζητούν τρόπους συνέχισης του προγράμματος.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ CLIL

Είναι αναμενόμενο κάθε τι καινοτόμο που δημιουργεί νέες συνθήκες και νέα αποτελέσματα να πάσχει από ορισμένες αχαρτογράφητες περιοχές.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν στην περίπτωση του CLIL αφορούν κυρίως στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς.


Οι μαθητές πρέπει να βρίσκονται σε μια συγκεκριμένη ηλικία;

Η κατάλληλη ηλικία εξαρτάται από το συγκεκριμένο άτομο. Πολλοί παράγοντες παίζουν καθοριστικό ρόλο όπως η επαφή με την ξένη γλώσσα, η ύπαρξη κατάλληλου υλικού, η συμβολή των γονέων κ.λ.π.

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, η πρώιμη εισαγωγή της προσέγγισης ακόμη και με χαμηλή έκθεση στη ξένη γλώσσα θεωρείται πλεονεκτική, εφόσον βέβαια αυτή η έκθεση αυτή γίνεται με τρόπο κατάλληλο για την ηλικία των παιδιών.


Η μέθοδος CLIL δημιουργεί προβλήματα στην ανάπτυξη της μητρικής γλώσσας;

Τα πορίσματα από την μέχρι τώρα έρευνα πιστοποιούν ότι δεν απειλείται η ανάπτυξη της μητρικής γλώσσας ιδιαίτερα σε περιπτώσεις χαμηλής και μέτριας έκθεσης στην ξένη γλώσσα.

Επιπλέον, μια συγκεκριμένη μελέτη υποστηρίζει ότι μετά από μερικά χρόνια διδασκαλίας μέσω της CLIL παρατηρείται βελτίωση και της μητρικής γλώσσας.


Πώς θα κρίνεται κατάλληλος ένας εκπαιδευτικός για την διδασκαλία και την εφαρμογή της μεθόδου;

Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να διαθέτει επαρκή γνώση της ξένης γλώσσας ούτως ώστε να παράγει λόγο, ο οποίος να είναι φυσικός και κατανοητός προς τους μαθητές.

Επίσης θα ήταν καλό να διαθέτει τις απαραίτητες γλωσσολογικές γνώσεις ούτως ώστε να κατανοεί και να μπορεί να εκμεταλλευτεί από διδακτικής σκοπιάς τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στις δύο γλώσσες και τη διαφορά ανάμεσα στην κατάκτηση και εκμάθηση μιας γλώσσας.

Επιπλέον, πρέπει να διαθέτει την ικανότητα να χρησιμοποιεί μεθόδους επικοινωνίας και διεπίδρασης, οι οποίες να διευκολύνουν την κατανόηση νοημάτων και λέξεων.

Εξίσου σημαντική είναι και η ικανότητα να επιστρατεύει μεθοδολογίες, οι οποίες ενισχύουν τη χρήση γλώσσας η οποία στοχεύει στην μετάδοση μηνυμάτων. Αυτές οι μεθοδολογίες παρέχουν στους μαθητές ευκαιρίες επικοινωνίας μέσω της χρήσης εμπλουτισμένων στρατηγικών επικοινωνίας.

Ο εκπαιδευτικός πρέπει, επίσης, να διαθέτει στρατηγικές ανατροφοδότησης λαθών και πρότυπης γλωσσικής παραγωγής καθώς επίσης και την ικανότητα να εργάζεται με μαθητές διαφορετικών γλωσσικών ικανοτήτων.

Είναι, επίσης, πολύ σημαντικό ο εκπαιδευτικός να εντοπίζει και να χρησιμοποιεί δραστηριότητες διπλής εστίασης, οι οποίες στοχεύουν ταυτόχρονα στην εκμάθηση της γλώσσας και του περιεχομένου του μαθήματος.

Για αυτό το λόγο είναι σημαντικό να έχει την ικανότητα να επιλέγει, να προσαρμόζει και να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά το διδακτικό υλικό, συμπεριλαμβανομένου και του υλικού πάνω σε ένα θέμα το οποίο να προέρχεται από διάφορα μέσα (ακουστικό και οπτικό υλικό, υλικό από το διαδίκτυο, κ.λπ.), το οποίο μπορεί να χρησιμοποιεί σε ένα ενσωματωμένο πλαίσιο.

Είναι σημαντικό, επίσης, ο δάσκαλος να μπορεί να ακολουθεί μια διαθεματική προσέγγιση, δηλαδή να εντοπίζει νοητικές σχέσεις ανάμεσα στα διάφορα θέματα με σκοπό να κάνει το μάθημα πιο ολοκληρωμένο, σχετικό, εύκολο και αποτελεσματικό.

Τέλος, ενόσω ένας μαθησιακός κύκλος ολοκληρώνεται και ανατροφοδοτείται μέσω της μέτρησης και της αξιολόγησης, ο δάσκαλος πρέπει να κατέχει γνώσεις εκπόνησης και εφαρμογής εργαλείων μέτρησης και αξιολόγησης τα οποία να συνάδουν με και να συμπληρώνουν τη φιλοσοφία του CLIL.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ CLIL

Παρά τις αναγνωρισμένες ευεργετικές της ιδιότητες και την εφαρμογή της σε πολλά ευρωπαϊκά και εκπαιδευτικά συστήματα, η διδακτική προσέγγιση CLIL είναι μάλλον άγνωστη στο ελληνικό σχολείο.

Η πειραματική διδασκαλία της μεθόδου που πραγματοποιήθηκε σε ένα επαρχιακό γυμνάσιο της Λάρισας έδειξε ότι τα μαθησιακά αποτελέσματα που προέκυψαν κάθε άλλο παρά αδιάφορη θα πρέπει να αφήνουν την εκπαιδευτική κοινότητα.

Η μέθοδος CLIL θεωρείται μια διαδεδομένη πρακτική στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης, από την Φινλανδία έως την Ιταλία και από την Βουλγαρία έως την Ισπανία.

Οι περισσότερες χώρες είτε την έχουν υιοθετήσει πλήρως είτε την έχουν εφαρμόσει πιλοτικά.

Είναι χρέος της ελληνικής εκπαίδευσης να οδηγηθεί σε μακροπρόθεσμες και σύγχρονες μεταρρυθμίσεις και να μετατρέψει τη μέθοδο CLIL σε αναπόσπαστο μέρος του εκπαιδευτικού της προγράμματος.

Εμείς από τη μεριά μας, εδώ στο πρότυπο κέντρο ξένων γλωσσών και σχολικής μελέτης, χρσιμοποιούμε τη μέθοδο CLIL με καταπληκτικά αποτελέσματα.

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για αυτή δεν έχετε παρά να έρθετε σε επικοινωνία μαζί μας.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

Περιορισμένη Διαθεσιμότητα - Κλείσε τη Θέση σου ΣΗΜΕΡΑ!

ΚΛΗΣΗ
ΧΑΡΤΗΣ