CLIL-losophy
ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΗ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ & ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Έχεις κουραστεί από τον κλασικό και ξεπερασμένο τρόπο εκμάθησης αγγλικών και αναζητείς κάτι πρωτοποριακό online;
Έχεις κουραστεί από τον κλασικό και ξεπερασμένο τρόπο εκμάθησης αγγλικών και αναζητείς κάτι πρωτοποριακό online;
Η CLIL (Content and Language Integrated Learning) είναι μια καινοτόμος, βιωματική μέθοδος διδασκαλίας που εφαρμόζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο στα σύγχρονα μοντέλα εκπαίδευσης.
Πρόκειται, λοιπόν, για μια πρωτοποριακή μέθοδο που στηρίζεται στην ιδεολογία “μέσα απ’ τον κόσμο μαθαίνω τη γλώσσα”.
Σε πολλά φροντιστήρια της χώρας μας εφαρμόζονται τα “CLIL Showers” ως ενισχυτικό υλικό των κεφαλαίων του βιβλίου. Πρόκειται για μισάωρα αφιερώματα στη CLIL μέθοδο, κατά τα οποία οι μαθητές αφήνουν τα βιβλία και συνεχίζουν να ασχολούνται με την ίδια ενότητα μέσα από άλλες δραστηριότητες, όπως είναι το τραγούδι, οι χειροτεχνίες και διάφορα παιχνίδια.
Ένας άλλος τρόπος υλοποίησης της CLIL μεθόδου είναι η επιλογή ορισμένων ενοτήτων από συγκεκριμένο μάθημα, οι οποίες θα διδαχθούν μέσω αυτής (Modular Model).
Κανείς όμως μέχρι σήμερα δεν είχε δομήσει ετήσια, αμιγώς CLIL εκπαιδευτικά προγράμματα, κάτι που πρώτο το πρότυπο μας κέντρο έρχεται να εφαρμόσει.
Στην Ελλάδα κρατάμε τα ηνία της εφαρμογής της συγκεκριμένης μεθόδου, καθώς είμαστε το μοναδικό σχολείο ξένων γλωσσών που έχει υιοθετήσει αποκλειστικά τη μέθοδο CLIL ως τρόπο εκμάθησης της δεύτερης ξένης γλώσσας!
Χωρίς επιλογή ενοτήτων έναντι κάποιων άλλων και χωρίς χρονικό περιορισμό, όλα μας τα μαθήματα διεξάγονται με τη CLIL.
Δεδομένης της μοναδικότητας της μεθόδου CLIL, θελήσαμε να δημιουργήσουμε το διαδικτυακό πρόγραμμα CLIL-losophy στο σχολικό μας περιβάλλον στο Κορωπί.
Πρόκειται για ετήσια εκπαιδευτικά προγράμματα αγγλικών που θα διεξάγονται αυστηρά μέσω της συγκεκριμένης μεθόδου.
Μηδενίζοντας κάθε απόσταση, τα νέα μας προγράμματα απευθύνονται σε όλους όσους έχουν κουραστεί από τον κλασικό και ξεπερασμένο τρόπο εκμάθησης της δεύτερης γλώσσας, σε όσους θέλουν να δοκιμάσουν πιλοτικά την πρωτοποριακή μας μέθοδο, αλλά και σε εκείνους που επιθυμούν να ενισχύσουν τα ήδη τρέχοντα προγράμματά τους με μια πιο βιωματική τεχνική.
Το CLIL-losophy είναι ένα πλήρως ανεπτυγμένο, επίσημο πρόγραμμα το οποίο δουλεύει όλες τις δεξιότητες του μαθητή μέσα από το αναρτημένο υλικό.
Το να είναι ένας μαθητής εγγεγραμμένος και σε κάποιο άλλο φροντιστήριο δεν αποτελεί πρόβλημα, αφού με το συμφωνημένο ποσό θα μπορεί να παρακολουθεί κανονικά τα μαθήματα του προγράμματος, τις ώρες και τις μέρες που θα διεξάγονται.
Σκοπός μας είναι μέσα από αυτό το πρόγραμμα να εισάγουμε την Συνδυασμένη Εκμάθηση Επιστημονικού Αντικειμένου και Ξένης Γλώσσας στον ελληνικό εκπαιδευτικό χώρο, να γνωστοποιήσουμε τα οφέλη της δυναμικής αυτής μεθόδου σε όλους τους εν δυνάμει κατακτητές της αγγλικής γλώσσας και να τους αποδείξουμε πόσο ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική μπορεί να γίνει η διαδικασία εκμάθησής της.
Senior A: Mythical Crossroads: το πρώτο αυτό επίπεδο έχει ως κατευθυντήριο άξονά του τη λογοτεχνία καθώς κινείται επάνω στην αφήγηση των αγαπημένων μας ιστοριών. Η γλώσσα ξεδιπλώνεται και η εκμάθηση της συντελείται αβίαστα βοηθώντας τους μαθητές να γίνουν αόρατοι παρατηρητές εκ των έσω, να κινηθούν ανάμεσα στους ήρωες και αναπτύξουν την ενσυναίσθηση τους, την αντίληψη τους και φυσικά τις γλωσσικές τους δεξιότητες.
B Senior: Natural Crossroads 1: σε αυτό το επίπεδο ο σπουδαστής εισάγεται στο μαγικό κόσμο των ζώων αποκτώντας γνώσεις για τους καλύτερούς μας φίλους και τις συνήθειές τους.
C Senior: Natural Crossroads 2: εδώ, ο σπουδαστής έρχεται σε επαφή με τα γεωγραφικά και πολιτιστικά στοιχεία του πλανήτη μας, γνωρίζει τα θαύματα του κόσμου, τις ιστορικές φυσικές καταστροφές και μαθαίνει να αγαπά και να σέβεται το περιβάλλον.
D Class: Artistic Crossroads: το αντικείμενο πάνω στο οποίο κινείται το μάθημα είναι οι διαφορετικές μορφές τέχνης και η προσωπική έκφραση ιδεών και συναισθημάτων μέσω αυτής. Ανακαλύπτουμε μαζί αξιοσημείωτα έργα ζωγραφικής, σημαντικά αρχιτεκτονικά επιτεύγματα και μέσω της 3D τεχνολογίας επισκεπτόμαστε εικονικά μουσεία, δίνοντας στον σπουδαστή τη δυνατότητα να γνωρίσει καλύτερα τους υπόλοιπους πολιτισμούς, να ταξιδέψει σε μέρη που ίσως δεν θα μπορούσε με άλλον τρόπο και να αναπτύξει τη συναισθηματική του νοημοσύνη μέσω της τέχνης.
B2 Level: Tasty Crossroads: σε συνεργασία με γιατρούς και διατροφολόγους δημιουργήσαμε μια σειρά μαθημάτων/εργαλείων διατροφικής εκπαίδευσης που θα βοηθήσουν τους μαθητές να θέσουν τα θεμέλια για μια μια ζωή γεμάτη υγεία και ευεξία.
B2 Level: Marketing Crossroads: ο μαγικός κόσμος του marketing ξεδιπλώνεται με τους μαθητές να ανακαλύπτουν, να σχεδιάζουν, να προωθούν ιδέες για να ικανοποιήσουν στόχους.
C2 Level: Social Crossroads: To “Social Crossroads” αποτελεί μια σειρά μαθημάτων μεθοδολογίας CLIL, προχωρημένου επιπέδου. Κατά τη διάρκεια τους θα εξερευνήσουμε τις πολύπλοκες και συχνά δύσκολες πτυχές της κοινωνίας μας. Μέσα από μια ποικιλία θεματικών ενοτήτων όπως η ανθρώπινη συμπεριφορά, η βία, οι καθημερινοί κίνδυνοι, η εκπαίδευση και τα ανθρώπινα δικαιώματα, θα αναπτύξουμε την κριτική μας σκέψη, θα καλλιεργήσουμε το αίσθημα της ενσυναίσθησης καθώς και την ικανότητα να κατανοούμε και να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει κάθε σύγχρονος άνθρωπος της εποχής μας. Αυτό το μάθημα αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο που στοχεύει στη διαμόρφωση μιας πιο δίκαιης, ειρηνικής και ανεκτικής κοινωνίας.
Η διδακτική περίοδος εκπόνησης του προγράμματος CLIL-losophy ξεκινάει από την 1η του Οκτώβρη και τελειώνει στις 30 Μαΐου. Τα μαθήματα διεξάγονται μία φορά την εβδομάδα και διαρκούν 2 διδακτικές ώρες.
Το πρόγραμμα απευθύνεται στο ευρύ κοινό ολόκληρης της Ελλάδας, ανεξαρτήτως παρακολούθησης ή κάποιου άλλου εκπαιδευτικού προγράμματος.
Καθώς το πρόγραμμα ξεκινάει από τον Οκτώβριο, θα επικοινωνήσουμε μαζί σας τον Ιανουάριο, κατά τον οποίο ξεκινάει ο δεύτερος εκπαιδευτικός κύκλος μαθημάτων μας.
Τα “βιβλία” μας είναι ο κόσμος όλος, σε συνδυασμό με τη χρήση πληθώρας εκπαιδευτικών πηγών και εφαρμογών, στην κορυφή των οποίων βρίσκεται η 3D τεχνολογία του οπτικοακουστικού υλικού που χρησιμοποιούμε.
Όπως και σε κάθε άλλη γλώσσα, διδάσκουμε τη γραμματική. Αυτό που διακρίνει το πρόγραμμα CLIL από τα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι η καινοτομία εκμάθησης της γραμματικής μέσα από την επαφή με την ίδια τη γλώσσα, και όχι μέσα από κανόνες αποστήθισης.
Το CLIL-losophy διεξάγεται σε τμήματα των 10 ατόμων.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος η επικοινωνία γίνεται στην αγγλική γλώσσα. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε πραγματοποιούνται τα μαθήματα αυτά! Για να δώσουμε στο μαθητή το χώρο και το χρόνο που χρειάζεται, ώστε να εξοικειωθεί με τη γλώσσα.
Τα διαδικτυακά μαθήματα CLIL-losophy πληρούν όλα τα εκπαιδευτικά πρωτόκολλα της online διδασκαλίας. Οι μαθητές αξιολογούνται μέσα από παρουσιάσεις και περιγραφική (ενίοτε και βαθμολογική) μηνιαία ενημέρωση προόδου.
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι προσφιλές σε όλα τα παιδιά, καθώς δεν έχει βιβλιοκεντρικό χρακτήρα. Η διευρυμένη χρήση τεχνολογικού υλικού και εκπαιδευτικών εφαρμογών πετυχαίνει να μεταγγίσει τη γνώση της νέας γλώσσας εύκολα και αποτελεσματικά.
Στα online μαθήματα CLIL-losophy οι μαθητές συναινούν εξαρχής στην καταγραφή και ηχογράφηση του μαθήματος. Επομένως, εάν ο μαθητής χάσει κάποιο μάθημα, αυτό θα έχει ήδη καταγραφεί και θα του αποσταλεί μέσω mail.
Όλη η ύλη που καλύφθηκε κατά τη διάρκεια του μαθήματος, καθώς και όσα έχουν ανατεθεί στους μαθητές για την επόμενη φορά αναρτώνται στην πλατφόρμα Edu4schools, τους κωδικούς της οποίας λαμβάνετε με την εγγραφή σας στο σχολείο μας.
Πρώτιστο μέλημα του εκπαιδευτικού προγράμματος CLIL-losophy του σχολείου μας είναι η ενδυνάμωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων του μαθητή μέσω της αγγλικής γλώσσας.
Σε συνδυασμό με οποιοδήποτε άλλο πρόγραμμα μπορεί να παρακολουθεί, ενισχύονται οι δεξιότητές του, οξύνεται η κριτική του σκέψη και ταυτόχρονα αυξάνεται η αυτοπεποίθησή του στη χρήση της ξένης γλώσσας.
Ο μαθητής θέτει σε λειτουργία όλους τους πιθανούς στοχαστικούς και μαθησιακούς τρόπους, διαμορφώνοντας έτσι το δικό του προσωπικό μηχανισμό σκέψης.
Τέλος, έχει αποδειχθεί ότι η μέθοδος CLIL συνδέεται άμεσα με τα 6 Cs της εκπαίδευσης, δεξιότητες που έχουν εισαχθεί σε όλες τις τάξεις από τους εκπαιδευτικούς παγκοσμίως.
Ο στόχος της CLIL μεθόδου είναι βαθύτερος και πιο σύνθετος από τη στείρα γνώση μιας ξένης γλώσσας. Αποσκοπεί αφενός στην απόκτηση νέων γνώσεων στην εκάστοτε θεματική ενότητα κι αφετέρου στην οικειοποίηση και τη βελτίωση της συγκεκριμένης γλώσσας.
Τα πλεονεκτήματά της είναι ουκ ολίγα και αδιαμφισβήτητα σε σύγκριση με τις παρωχημένες διδακτικές μεθόδους.
Διεγείρεται η επιθυμία του μαθητή να ψάξει όλους τους πιθανούς στοχαστικούς και μαθησιακούς του τρόπους και να τους θέσει σε λειτουργία με σκοπό την κατασκευή ενός δικού του, προσωπικού μηχανισμού σκέψης.
Παράλληλα, αφυπνίζονται τα κίνητρα και το ενδιαφέρον του για την κατάκτηση της νέας γλώσσας.
Η γλωσσική, μαθησιακή, πολιτισμική και γνωσιολογική του διάπλαση αναπτύσσεται σε τέτοιο βαθμό ώστε να διαμορφώνεται αντίστοιχα κι ο τρόπος που αντιλαμβάνεται τα πράγματα γύρω του.
Το λεξιλόγιο και η γραμματική γίνονται κτήμα του μαθητή μέσα από τα άκρως παραστατικά και διαδραστικά μαθήματα, καθώς έχουν σημειωθεί βελτιωμένες επιδόσεις στην παραγωγή και κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου, στη χρήση εξειδικευμένου λεξιλογίου και στην αυξημένη επικοινωνιακή ικανότητα της ξένης γλώσσας.
Ταυτόχρονα, ενισχύονται τα soft & presentation skills του, η άνεσή του να εκφράζεται περιφραστικά, μπουστάρεται η αυτοπεποίθησή του και η άνεση διατύπωσης προσωπικών απόψεων και ιδεών.
Γενικότερα, διαμορφώνεται μια δυναμική προσωπικότητα που μπορεί εύκολα να συμμετάσχει σε μια ομάδα, να εισακουστεί, να εργαστεί συνεργατικά και να προσφέρει ό,τι καλύτερο έχει για το βέλτιστο αποτέλεσμα.
Έτσι, φτάνουμε στο συμπέρασμα ότι η μέθοδος CLIL συνδέεται άρρηκτα με τα 6 Cs της εκπαίδευσης, δεξιότητες γνωστές στους πάσης φύσεως εκπαιδευτικούς, τις οποίες έχουν εισάγει στις τάξεις τους παγκοσμίως:
Critical Thinking (Κριτική Σκέψη)
Collaboration (Συνεργατικότητα)
Communication (Επικοινωνία)
Creativity (Δημιουργικότητα)
Citizenship/Culture (Ιθαγένεια/Πολιτισμός)
Character Education/Connectivity (Εκπαίδευση Χαρακτήρων/ Συνδεσιμότητα)
Οι μέθοδοι CLIL, DL αλλά και το project είναι τα εφόδια των καθηγητών του σχολείου μας που το διακρίνουν από τα υπόλοιπα.
Η περάτωση των μαθημάτων, σε αντίθεση με ένα συνηθισμένο σχολείο ξένων γλωσσών δεν έχει βιβλιοκεντρικό άξονα, αλλά γίνεται ευρεία χρήση όλων των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων.
Ο μαθητής παρακολουθεί ντοκιμαντέρ και επιμορφωτικά βίντεο, πάντα αντίστοιχα της κάθε θεματικής ενότητας, μέσα από τα οποία μορφώνεται και κατακτά τη γλώσσα.
Γίνεται “εκμετάλλευση” (με την καλή έννοια) διάφορων σύγχρονων εφαρμογών με τη μορφή παιχνιδιών σε συνδυασμό με τη γνώση.
Αντλείται περιεχόμενο από ποικίλες εξωτερικές πηγές (κινηματογράφος, εικαστικά, λογοτεχνία), με σκοπό να χρησιμοποιηθεί προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ο μαθητής παρατηρεί τη γλώσσα μέσα από τους διαλόγους μιας ταινίας με ορισμένο μήνυμα (π.χ. anti-bullying), την ελαστικότητα και την προσαρμοστικότητά της στις ανάλογες συνθήκες και στο συγκεκριμένο αντικείμενο, την ηχηρότητα και τη βαρύτητα μερικών λέξεων έναντι κάποιων άλλων.
Επίσης, διακρίνει την εξέλιξη και την πλαστικότητά της διαβάζοντας ένα λογοτεχνικό απόσπασμα του 17ου αιώνα, αντιπαραβάλλοντάς το με πιο σύγχρονες γραφές του 20ου αιώνα.
Ύστερα από τη θέαση ενός έργου τέχνης όπως είναι η Guernica του Πικάσο ή ενός κτίσματος-σταθμό στην αρχιτεκτονική εξέλιξη των πολιτισμών (π.χ. Notre Dame), ο μαθητής ανακαλύπτει το χώρο της τέχνης, αντιλαμβάνεται το ενδιαφέρον του γι’ αυτή και αρχίζει να ξεδιπλώνει την καινούρια πτυχή του εαυτού του, διανθίζοντας παράλληλα το ήδη αποκτημένο λεξιλόγιό του.
Το έτερον ήμισυ της μεθόδου CLIL στο σχολείο μας δεν είναι άλλο παρά το VR (Virtual Reality)! Όπως προαναφέρθηκε, όλα μας τα μαθήματα διεξάγονται μέσω μιας γκάμας τεχνολογικών μέσων, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται η εικονική πραγματικότητα!
Διαθέτουμε μια άρτια εφοδιασμένη αίθουσα, ειδικά για τις προβολές VR, επανδρωμένη με τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό.
Μέσα από τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας ο μαθητής δύναται να ταξιδέψει σε μέρη, ακόμα και σε εποχές, που ίσως, δια ζώσης, να μην του δοθεί ποτέ η ευκαιρία να γνωρίσει.
Ο καθηγητής είναι αυτός που έχει πάντα τον έλεγχο της προβολής και μπορεί να κεντρίσει και να διατηρήσει το ενδιαφέρον του μαθητή στα σημεία που αυτός επιθυμεί.
Επίσης, γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την ακριβή και πλήρη εικόνα που “τρέχει” στα γυαλιά του μαθητή (POV: Point Of View), δυνατότητα που του την παρέχει το Real-time headset view.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος μέσω VR τα headsets παραμένουν “κλειδωμένα”, με απενεργοποιημένες τις λειτουργίες των κουμπιών, βεβαιώνοντας ότι ο μαθητής παραμένει προσηλωμένος στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, υπό το βλέμμα του καθηγητή.
Ύστερα από κάθε χρήση, ο εξοπλισμός απολυμαίνεται, φορτίζεται και διατηρείται στις κατάλληλες θήκες, ώστε να είναι έτοιμος να προσφέρει εκ νέου ένα καινούριο ταξίδι στο χωροχρόνο.
Όσον αφορά στα διαδικτυακά προγράμματα CLIL, τη θέση του VR έρχεται να καλύψει η 3D τεχνολογία στο οπτικοακουστικό υλικό που χρησιμοποιείται. Τα 3D videos είναι άκρως ζωντανά και παραστατικά, καθώς πετυχαίνουν, σε συνδυασμό με τη γνώση, να προσφέρουν μια πανοραμική και σφαιρική εικόνα στο μαθητή, η οποία θα τον βοηθήσει να αντιληφθεί και να κατανοήσει την νέα πληροφορία πιο εύκολα.
The most dangerous phrase in the language is “we‘ve always done it this way”
Grace Hopper (1906 – 1992)
Το σύγχρονο μοντέλο εκπαίδευσης
Απόκτησε δεξιότητες για μια ζωή, μέσα από το πρωτοπόρο πρόγραμμα CLIL-losophy
Joining the program is just a click away!