Η γνώση των αγγλικών μπορεί να θεωρείται αυτονόητη για την πλειονότητα των Ελλήνων σε μικρότερες ηλικίες, δε συμβαίνει όμως το ίδιο για τους μεγαλύτερους. Υπάρχουν αρκετοί ενήλικες όπου δε γνωρίζουν αγγλικά και ενώ θέλουν να μάθουν, φοβούνται ότι δε θα τα καταφέρουν ή νομίζουν ότι είναι πλέον αργά.
Αν ανήκετε και εσείς σε αυτούς τότε έχουμε ένα ευχάριστο νέο για εσάς: η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στους ενήλικες είναι απολύτως εφικτή!
Όπως είναι γνωστό, ο παιδικός εγκέφαλος διαθέτει μεγαλύτερη πλαστικότητα από έναν εγκέφαλο ενηλίκου. Η φράση που χρησιμοποιούμε για τα παιδιά, «μαθαίνει σαν σφουγγάρι», αποτυπώνει αυτή ακριβώς την ευκολία που έχουν.
Όταν ένα παιδί μαθαίνει τις πρώτες του λέξεις, κάθε φράση αντιστοιχεί σε μία εικόνα. Π.χ. όταν το παιδί μαθαίνει τη λέξη «πάπια» συνδέει τη λέξη με την εικόνα της πάπιας. Το ίδιο συμβαίνει σε οποιαδήποτε γλώσσα.
Το πρόβλημα στον ενήλικα είναι ότι αυτή η διαδικασία έχει «παγώσει», οπότε είναι πολύ πιο δύσκολο να ακολουθήσει αυτή τη πρακτική.
Όλα τα παραπάνω οδηγούν στο συμπέρασμα, ότι για να μάθει ένας ενήλικας την αγγλική γλώσσα, θα πρέπει να ακολουθήσει διαφορετική στρατηγική από ένα παιδί.
Ποιες είναι οι κύριες διαφορές στην εκμάθηση αγγλικών ενηλίκων και στην εκμάθηση αγγλικών σε παιδιά;
Η διαφορετική προσέγγιση προς τους ενήλικους σπουδαστές αγγλικών ή οποιασδήποτε άλλης ξένης γλώσσας, έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες, σπουδαιότεροι από τους οποίους είναι:
Σε αντίθεση με το παιδί, ένας ενήλικας αποφασίζει να ξεκινήσει τα αγγλικά συνήθως επειδή έχει οριοθετήσει κάποιο συγκεκριμένο στόχο. Ο στόχος αυτός μπορεί να είναι από κάτι απλό, όπως το να μάθει αγγλικά για να μπορεί να βλέπει ταινίες χωρίς υπότιτλους ή να πάει ένα ταξίδι στο εξωτερικό με άνεση, μέχρι κάτι πιο κρίσιμο, όπως την αναβάθμισή του στον επαγγελματικό του τομέα.
Η ειδοποιός διαφορά με ένα παιδί είναι ότι στο παιδί του επιβάλλεται η μάθηση, ενώ ο ενήλικας την επιδιώκει μόνος του. Αυτό το γεγονός επιδρά αντίστοιχα και στη διαδικασία εκμάθησης.
Οι ενήλικες έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα παιδιά και αυτό δεν είναι άλλο από το ότι έχουν ήδη περάσει τη μαθησιακή διαδικασία.
Ο ενήλικας γνωρίζει πολύ καλά γραμματικούς όρους, κανόνες και πράγματα τα οποία το παιδί δε μπορεί να τα κατανοήσει ακριβώς, γιατί δεν τα έχει διδαχθεί μέχρι τότε.
Επομένως, ο καθηγητής σε μία τάξη αγγλικών για ενήλικες, δε θα χρειαστεί να καταβάλλει παραπάνω χρόνο ώστε να διδάξει την κάθε έννοια ξεχωριστά και θα μπορέσει να ξοδέψει αυτό το χρόνο σε πιο ουσιαστικά θέματα που αφορούν στη κατανόηση της γλώσσας.
Το πιο σημαντικό στοιχείο για τους ενήλικες μαθητές είναι να διατηρούν αμείωτο το κίνητρό τους για μάθηση, ώστε να μην εγκαταλείψουν την προσπάθεια.
Προκειμένου να αποφευχθεί κάτι τέτοιο, ο εκπαιδευτής οφείλει μεταξύ άλλων, να βρίσκει τρόπους και μεθόδους να διατηρεί υψηλό το κίνητρο του ενήλικα.
Μάλιστα, ένας από τους λόγους που η λύση του φροντιστηρίου είναι περισσότερο ενδεδειγμένη από την αυτοδιδασκαλία, είναι και αυτός!
Έχει παρατηρηθεί πολύ συχνά, ότι όσοι ενήλικες ξεκίνησαν να κάνουν προσπάθειες να μάθουν αγγλικά μόνοι τους, στη μέση της διαδρομής τα παράτησαν.
Για έναν καθηγητή αγγλικών που διδάσκει σε ενήλικες, είναι σημαντικό να καταλάβει το βαθμό προκαταλήψεων που έχουν οι μαθητές του. Οι προκαταλήψεις προέρχονται κυρίως από τις προηγούμενες μαθησιακές εμπειρίες που είχαν οι ενήλικες.
Αν η εμπειρία τους ήταν θετική, τότε είναι πιο πιθανό να έρθουν με θετική διάθεση στο μάθημα. Αντίθετα, εκείνοι που είχαν κάποια αρνητική εμπειρία, χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εμπιστευθούν τον καθηγητή και τη μέθοδό του.
Για το λόγο αυτό χρειάζεται ο καθηγητής να είναι έμπειρος και να έχει τις γνώσεις που χρειάζεται ώστε να μετατρέψει μία παλιότερη αρνητική εμπειρία, σε θετική.
Τα παιδιά έχουν τη λεγόμενη «άγνοια κινδύνου», πράγμα που στη μαθησιακή διδασκαλία είναι ιδανικό. Δε φοβούνται να πουν κάτι λάθος, δεν ντρέπονται να ρωτήσουν και δεν σκέφτονται μην γελοιοποιηθούν.
Αντίθετα, ένας ενήλικας νιώθει μειονεκτικά από το γεγονός και μόνο ότι ξεκινάει να μάθει μία ξένη γλώσσα σε αυτή την ηλικία.
Για να μειωθεί αυτό του το άγχος, ο ενήλικας είναι προτιμότερο να βρει ένα φροντιστήριο που διαθέτει και τμήμα ενηλίκων.
Ακόμη και εκεί όμως, πρέπει ο καθηγητής με το τρόπο του να τον κάνει να νιώσει άνετα, ώστε να εκφράζει ελεύθερα τις απορίες του χωρίς οποιοδήποτε δισταγμό ή δεύτερες σκέψεις.
Σημαντικό ρόλο στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας για τους ενήλικες, παίζει και το γεγονός ότι οι ενήλικοι διαθέτουν μεγαλύτερη ωριμότητα και άρα μεγαλύτερη ικανότητα συγκέντρωσης στο στόχο τους.
Σε ένα τμήμα ενηλίκων υπάρχει ηρεμία και απόλυτη προσήλωση στην εκπαίδευση, ενώ αντίθετα σε ένα τμήμα που αποτελείται από ανηλίκους επικρατεί πολύ συχνά φασαρία και οχλαγωγία.
Οι ενήλικες μαθητές συνήθως έχουν περιορισμένο χρόνο, εξαιτίας των επαγγελματικών και οικογενειακών τους υποχρεώσεων, σε αντίθεση με τα παιδιά που η προτεραιότητά τους είναι η εκπαίδευση.
Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη οργάνωση και επιλογές ωρών που θα είναι βολικές για τους ενήλικες ώστε να φέρουν εις πέρας κάθε τους υποχρέωση.
Ίσως η πιο βασική διαφορά που συναντάμε μεταξύ ενήλικα και παιδιού, είναι η αφομοίωση των γνώσεων.
Ο ενήλικας θα χρειαστεί περισσότερη μελέτη για να κάνει κτήμα του τα αγγλικά, την ίδια στιγμή που ένα παιδί μπορεί ακόμη και με το μισό χρόνο μελέτης, να είναι πιο παραγωγικό.
Παρόλα αυτά, αν ο καθηγητής έχει εμπειρία στην εκπαίδευση ενηλίκων, τότε είναι σίγουρο πως θα τους δείξει μεθόδους και τεχνικές για να αφομοιώνουν πιο γρήγορα τη γνώση που παίρνουν.
Κάτι που το συναντάμε καθημερινά, είναι η τάση που έχουν οι ενήλικες να μεταφράζουν τα αγγλικά με την λογική και το συντακτικό της μητρικής τους γλώσσας.
Έτσι, ενώ τα παιδιά μπορούν να μάθουν ξένες γλώσσες με φυσικό τρόπο, ένας ενήλικας πρέπει να μάθει τη ξένη γλώσσα τεχνητά, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται περιορισμοί στην εκμάθηση των αγγλικών.
Το πρώτο που πρέπει να κάνετε είναι να απευθυνθείτε στο κατάλληλο φροντιστήριο αγγλικών. Είναι πολύ σημαντικό να επιλέξετε ένα φροντιστήριο το οποίο διαθέτει και τμήμα Αγγλικών για ενήλικες.
Και αυτό γιατί όπως αναφέραμε και παραπάνω, η μεθοδολογία της εκμάθησης αγγλικών σε ενήλικες, διαφέρει κατά πολύ με αυτή των παιδιών.
Μην αναλωθείτε σε μεθόδους αυτοδιδασκαλίας, γιατί το πιο πιθανό είναι να απογοητευτείτε και να πιστεύετε ότι δε μπορείτε να μάθετε, ενώ στη πραγματικότητα δεν ισχύει κάτι τέτοιο.
Ο σωστά καταρτισμένος καθηγητής αγγλικών, γνωρίζει όλα τα σημεία που πρέπει να προσέξει στην εκπαίδευση ενηλικών και τις λύσεις για ενδεχόμενες δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει.
Ο καθηγητής αγγλικών ενδέχεται να παρατηρήσει μία βιασύνη των ενηλίκων που έχουν ώστε να μάθουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα τα Αγγλικά και αυτό μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον πίεση και στον ίδιο και στους μαθητές, με αρνητικά αποτελέσματα.
Η καλύτερη λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η συνεχής έκθεση του μαθητή στην Αγγλική γλώσσα. Με αυτή τη μέθοδο θα εξοικειωθείτε με τη προφορά της Αγγλικής. Επιπλέον, θα «αναγκαστείτε» να μάθετε, καθώς θα πρέπει να καταλαβαίνετε τι λέει ο καθηγητής.
Επειδή όμως χρειάζονται και ερεθίσματα που θα σας κινητοποιήσουν να μιλήσετε στα αγγλικά, μία πρακτική που εφαρμόζεται είναι η ακόλουθη.
Ο καθηγητής αγγλικών θα ζητήσει από εσάς και τους άλλους μαθητές να περιγράψετε τον εαυτό σας. Με αυτή τη πρακτική και ο καθηγητής θα μάθει για εσάς και τις ενδεχόμενες ανάγκες σας, ενώ και εσείς γνωρίζοντας καλά το ποιοι είστε θα μπορέσετε να πείτε πράγματα και να αναπτύξετε το λόγο σας.
Για να πετύχει αυτή η μέθοδος, είναι σημαντικό στην αρχή ο καθηγητής να χρησιμοποιεί απλοϊκές λέξεις ούτως ώστε να μην απογοητεύσει τους μαθητές του.
Με το πέρασμα των μαθημάτων, ο καθηγητής θα εμπλουτίζει το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί και ασυναίσθητα το ίδιο θα κάνετε και εσείς. Αυτός ο τρόπος θα ενισχύσει σημαντικά την αυτοπεποίθησή σας και θα ενεργοποιήσει την όρεξη σας να μάθετε και εσείς το ίδιο καλά Αγγλικά.
Μία άλλη περίπτωση που αναπόφευκτα θα έρθει αντιμέτωπος ο καθηγητής ενηλίκων, είναι τα λάθη που θα γίνουν από τους μαθητές του στη τάξη.
Ο καθηγητής θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός ώστε να μη φέρει σε δύσκολη θέση εσάς ή κάποιον άλλον από τους συμμαθητές σας. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποδειχθεί καταστροφικό για την μετέπειτα πορεία και τη θέλησή σας να μάθετε Αγγλικά.
Αν βλέπει ότι γίνονται συνεχή λάθη σε κάποιο θέμα, τότε είναι πολύ πιθανό να επαναλάβει την ύλη ή να χρησιμοποιήσει παραδείγματα για να μην επαναλάβετε τα λάθη.
Με αυτό το τρόπο και δεν θα σας προσβάλει και θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε από μόνοι σας το λάθος.
Επιπλέον, ο καθηγητής Αγγλικών σε ενήλικες θα πρέπει να έχει μεγαλύτερη υπομονή από ότι θα είχε σε παιδιά, καθώς μπορεί να χρειαστεί να επαναλάβει ξανά και ξανά κάποια πράγματα, που μπορεί να μην τα κατανοείτε ή να μην τα θυμάστε.
Με τα κατάλληλα εκπαιδευτικά εργαλεία που πρέπει να διαθέτει, θα σας δείξει τρόπους που θα σας βοηθήσουν στη ταχύτερη κατανόηση και εκμάθηση της Αγγλικής γλώσσας.
Η διδασκαλία των Αγγλικών χωρίζεται συνήθως σε δύο μέρη: Στη παράδοση και στην εξάσκηση.
Αρχικά, ο καθηγητής Αγγλικών θα παραδώσει το μάθημα, το οποίο συμπεριλαμβάνει νέο λεξιλόγιο και γραμματικούς/συντακτικούς κανόνες. Με πλούσιο οπτικοακουστικό περιεχόμενο που θα βοηθήσει στη κατανόησή τους, ο καθηγητής θα σας εξηγήσει όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε, βήμα – βήμα.
Στη συνέχεια, ακολουθεί το μέρος της εξάσκησης. Εκεί ο καθηγητής, για να δει στην πράξη τι καταλάβατε από το μάθημα και να αντιληφθεί την πρόοδό σας, θα σας χωρίσει σε ομάδες ή ζευγάρια και θα σας ζητήσει να συζητήσετε μεταξύ σας για κάτι.
Με αυτόν το δημιουργικό τρόπο, που συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων παιχνίδια ρόλων ή απλή κουβέντα, θα σας ζητήσει να μιλήσετε στα Αγγλικά, χρησιμοποιώντας λέξεις και κανόνες που διδαχθήκατε.
Χρησιμοποιώντας αυτή τη μέθοδο ο καθηγητής θα αποφύγει ντροπές από μαθητές οι οποίοι είναι πιο διστακτικοί στο να σηκώσουν χέρι και θα καταλάβει τα προτερήματα και τις αδυναμίες τους.
Για να μην χάσει όμως το μάθημα το ενδιαφέρον του από τη συνεχή επανάληψη αυτής της διαδικασίας, ο καθηγητής χρησιμοποιεί και άλλους τρόπους εμβόλιμα ώστε να κρατήσει τη προσοχή σας.
Π.χ. η αντικατάσταση ενός μαθήματος με μία παρακολούθηση ταινίας στα αγγλικά ή η προσθήκη ενός τραγουδιού και η κατανόηση των στίχων του, είναι μερικοί τρόποι που μπορούν να κρατήσουν το ενδιαφέρον σας και την άμεση επαφή σας με την Αγγλική γλώσσα.
Η καθημερινή τριβή με τα Αγγλικά στη πραγματική ζωή, θα σας δημιουργήσει σιγουριά καθώς θα βλέπετε μία συνεχή βελτίωση στις γνώσεις σας, μέχρι να αισθάνεστε απολύτως έτοιμοι.
Όπως μπορείτε να καταλάβετε από τα παραπάνω, η εκμάθηση αγγλικών σε ενήλικες είναι κάτι παραπάνω από εφικτή, αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις και οι σωστή καθοδήγηση, ώστε να συμβεί αυτό.
Στο πρότυπο κέντρο ξένων γλωσσών και σχολικής μελέτης Μαρία Διαβάτη, πιστεύουμε στις καινοτόμες μαθησιακές προσεγγίσεις (όπως το Deeper Learning) και σε συνδυασμό με σύγχρονες τεχνολογίες όπως τη Virtual & Augmented Reality, βοηθάμε τους μαθητές κάθε ηλικίας να ανακαλύψουν και αξιοποιήσουν στο έπακρο τα ταλέντα τους.
Αν θέλετε να δείτε από κοντά τις εγκαταστάσεις μας, να γνωρίσετε τους καθηγητές μας και να ανακαλύψετε πως μπορούμε να συμβάλλουμε ώστε να εκπληρώσετε τα όνειρα τα δικά σας και των παιδιών σας, επικοινωνήστε μαζί μας.
Σας περιμένουμε!